Kunst voor bedrijven
Wanneer je in een bedrijfspand rondloopt is het je misschien wel opgevallen, er is vaak kunst aanwezig. Maar waarom is dit eigenlijk, wat doet kunst in een werkomgeving? Dit heeft voornamelijk te maken met de functie van kunst, het aanspreken van mensen en het uitdagen tot een conversatie. Zeker kunst waarbij niet altijd 100% duidelijk is wat de voorstelling is, zal eerder een conversatie of een vleug van inspiratie te weeg brengen. In tegenstelling tot bedrijfsfoto’s, die voor de bezoeker misschien interessant zijn, zal dit voor de werknemers geen enkele positieve toevoeging hebben. We vertellen meer over kunst voor bedrijven:
Waarom geen gewone kunst?
Verschillend met veel ‘normale’ kunstwerken, kunstwerken die niet specifiek bedoeld zijn voor bedrijven, is bedrijfskunst vaak heel erg uitgesproken. Er wordt veel gebruik gemaakt van abstracte composities en uitgesproken kleuren. Deze expressieve ingang op het werk, kan de aandacht weghalen van de kale muren of het strakke interieur, of deze juist helemaal afmaken. Het abstracte aan deze kunstwerken, maakt dat mensen eerder geneigd zijn het werk mooi te vinden of het simpelweg te tolereren. Het is namelijk zo, dat een persoon minder snel geneigd is om een kunstwerk lelijk te vinden, als ze niet direct een aversie tegen de compositie of het onderwerp van het werk kunnen ontdekken.
Lees ook: wat is popart?
Kunst voor bedrijven: niet aanschaffen, maar lenen
Omdat kunst in het algemeen vaak aan de prijzige kant kan zijn, en zeker wanneer je hier een heel bedrijf mee te vullen hebt, zijn er ook een soort kunstbibliotheken. Deze kunst uitleenpunten hebben een grote collectie aan kunstwerken aanwezig op hun locatie en bieden de bedrijven en particulieren, door middel van een abonnement, de mogelijkheid om zekere kunstwerken te lenen. Vaak zijn dit niet alleen schilderijen, maar ook zeefdrukken, beeldhouwwerken en tekeningen. Ook de specialisten die hier werken, kunnen helpen en meedenken met advies voor het bedrijf waar iets aan de muur moet komen. Hierdoor kan een bedrijf er bijvoorbeeld voor kiezen, om elke maand een ander kunstwerk aan de muur van de vergaderzaal te hangen, waardoor er altijd iets nieuws en verfrissends zal zijn voor de gasten.